Головна » Статті » Навчальний ресурс

Ігрові моменти на уроках географії 6 клас

« Ігрові моменти та ігри з курсу «Загальна географія»  (6 клас)»

 (можливе використання на протязі усього навчального року – бажано І семестр,вересень,жовтень,листопад)

   Можна сказати, що повноцінне ознайомлення учнів з шкільним курсом гео­графії починається з 6-го класу, з курсу " Загальна географія ". Зміст самого курсу має забезпечити теоретичну основу для вивчення наступ­ного матеріалу в старших класах. Самі методи і форми організації навчання повинні налашто­вувати учнів на певний ритм роботи, значно динамічніший, ніж  у 5-му класі. І то­му дуже важливо встановити тісний предметний  зв’язок між учнем і вчителем. Приділити велику увагу особистністно орієнтовному навчанню, сформувати у дітей пізнавальний інтерес до предмета, зацікавити учнів, полегшити їм процес навчан­ня. Дуже активізують творчість дітей, а також  сприяють розвитку інтересу до предмета вікторини, географічні ігри, КВК, " Що? Де? Коли? ", різноманітні конкурси. Ці організаційні моменти дають змогу вчителю закріпити з учнями ви­вчений матеріал, засвоїти ширше нову тему, опанувати на вищому рівні програм­ний матеріал і додаткову інформацію. Розглянемо деякі ігрові фрагменти з різних тем з курсу "Загальна геогра­фія".

      Так географічні вікторини мають виховне і пізнавальне значення. Вони розширюють і погли­блюють здобуті на уроці знання учнів, виховують у них допитливість, інтерес і любов до предмету. Участь у вікторинах підвищує загальну культуру, допитли­вість, ерудицію, розвиває пам 'ять, мовлення, збуджує почуття і думки, сприяє розвитку логічного мислення. З латинської мови "Вікторина " перекладається як "перемагати ". Це гра, де учні змагаються за перемогу, за те, щоб дати повну відповідь на запитання і зробити це дуже швидко. Учитель, готуючись до вікторини, повинен враховувати індивідуальні особ­ливості дітей, глибину засвоєння матеріалу з тієї чи іншої теми, ступень складно­сті запитань, і пізнавальну цінність. Запитання вікторини повинні бути і не дуже легкі, щоб не викликати у дітей зневажливе ставлення до гри і не дуже складні, щоб учні не зневірились у своїх силах. Вікторина повинна спиратись на наявні знан­ня дітей, але й поглиблювати їх, сприяти всебічному закріпленню програмного ма­теріалу, давати змогу учням, встановлювати логічні зв 'язки між тим, що учень вже знає, і тим, що він вивчає, допомогти дітям робити висновки і узагальнення. При проведенні вікторини учні повинні мати певний обмежений час для об­міркування. Якщо відповідь дана за цей час вірно    учневі, чи команді учнів зарахо­вується бал чи очко. Перемогу отримує той, хто набере більше балів. Можливо, для визначення переможців вибрати журі з учнів цього ж  класу. Форми проведення вікторин, як і види вікторин у 6-му класі можуть бути самі різні.

  ВІКТОРИНА " Підбери пару "      Вчитель заздалегідь готує роздатковий матеріал   - картки з прізвищами ма­ндрівників та картки з географічними відкриттями. Учні повинні підібрати " па­ри ". Так, карток з прізвищами географів може бути б чи 7- такі як:  №1 - Джеймс Кук; №2 - Фернандо Магеллан; ХЬЗ - Христофор Колумб; ЛЬ4-  Васко да Гама; Х°5 -  -  Михайло Лазарєв і Федір Беллінгаузен; Ж>6 -  Марко Поло. Відповідно картки з подіями великих географічних відкриттів : Хяі   -   У1820році 28 січня експедиція, яку вони очолювали на човнах, " Мирний ", "Восток " вперше підійшла до 6-го континенту    берегів Антарктиди; Хр2  - У1271   1295роках італійський мандрівник , одним з перших серед європей­ців побував у Китаї, промандрував там 17 років; ХЬЗ -     Він відплив з Іспанії на захід в пошуках нового шляху до Індії. Ці події відбу­лись у 1492 році. Разом з своєю командою він перший переплив Атлантичний океан і, допустившись найбільшої в своєму житті помилки,  відкрив новий материк; ХЬ4 -   У1497 році почалася його мандрівка. Вже в наступному році він обігнув Пів­денну Африку, вперше перегнув Індійський океан і досяг берегів Індостану в 1499 році. Це було відкриття цією людиною морського шляху в Індії; М№о  - У1768 1770 роках англійський мореплавець здійснює плавання до берегів Таїті і потім він мандрує до сходу Австралії, де досліджує тваринний та рослинний світ п п’ятого континенту; ЛЬб  -  Вперше здійснив навколосвітню подорож1 у 1519   1521 роках, хоч і його екс­педиція повернулась додому без свого капітана.

  ВІКТОРИНА " Чи знаєш ти видатних географів? "      Вчитель використовує портрети мандрівників: X. Колумба, Д. Кук, Ф. Магеллана, М.Поло, Ц.Лівінгстоуна, Васко Да Гама, Н.Прєж'євальського, М.Миклухо-Макля та інш. Учні мають назвати їх відкриття і значення для географічної науки. Завдан­ня можна ускладнювати. Так учням пропонується  з’єднати дослідників у групи: а)     який матеріал досліджували;  б) інші ознаки;  в) значення для історії. Перемагає топ, хто назве більше ознак та правильно поділить на групи.

ВІКТОРИНА -ГРА " Підкорення вершини " .          На дошці намальовані гори і вказані номери ( 1-10). У конвертах з такими самими номерами вказані картки із запитаннями різного ступеню складності. Учні самі повинні вирішити, на яке запитання вони хочуть відповідати. Запитання: 1.Назвіть найвищу точку Євразії. (Джомолунгма). 2. Які ще назви мас гора Джомолунгма? (Еверест, Єагарматха ) 3.Назвіть супутник Землі. Коли на ньому побували люди? (Місяць, у 1969 році). 4. Назвіть відомі вам сузір 'я.  5. Немає в світі іншої річки, яка протікає по території дев 'яти держав. Вона друга за довжиною в Європі (2857 км.) Про яку річку йде мова?(р. Дунай ).  5. Скажіть мовою народів кельтів, що живуть на території Австрії та Швейцарії " Висока гора ".(Альпи).

     Велике значення має використання віршів та загадок на уроці географії в 6-му класі, які повинні бути використані найширше. Насамперед, вони дозволяють закріпити матеріал уроку, дають змогу дитині відпочити, зацікавлюють учнів художнім словом, показують красу природи Землі.

ГЕОГРАФІЧНІ ЗАГАДКИ

По морю йде, йде, а на берег вийде - тут і пропаде, (хвиля).

Два братики    кіндратики у воду дивляться, вік не зійдуться.

Є моря   - плисти не можна, с шляхи  - не поїдеш, є земля там -  не поореш.

М'якша від шерсті, а прориває скелі (трава).

Ворота звелися - весь світ задивився, (веселка).

Мене б'ють, мнуть, перевертають, ріжуть, а я все мовчу, всім добром плачу.

Зелена, а не луг, біла, а не сніг, кучерява, а без кіс.

Сама вода і по воді плаває (крига).

Коли мене немає - усі чекають, коли прийду - усі тікають. (дощ)
По якій дорозі півроку ходять, а півроку їздять?(річка вкрита кригою).

Гуде, реве, гілля ламає, пилюку піднімає, з ніг. збиває. Чуєш його, а не бачиш (вітер ).

 Такий великий, що займає весь світ, такий малий, що в щелину зайде ( вітер, повітря) .

Країні без людства, міста без будинків, ліси без дерев, моря без води.

Із-за гаю, із-за діброви вийшли кралі чорноброві. Узяли водиці жбан, полили
колгоспний лан (хмари).

Під склом знаходжусь, на північ і на південь дивлюся. Якщо за мною поїдеш
назад дорогу легко знайдеш ( компас ).

Край видно, але дійти до нього неможливо(горизонт) .

Біжить, шумить, хвилюється, а добігла і зупинилась. (хвиля)

Живу я там, де вічний лід, люблю я рибу на обід. В кожусі, білому завжди, ви­ходжу часто я з води, умію плавати й пірнати (біле ведмежа).

 Відгадай, як зветься дім. Все про нього розповім. Стовбур жовтий, мов ян­тар, досягає стеля хмар і колючі, й довгі, й тонкі, на гілках зелені голки. Шишок безліч, та маленькі і недовгі, а кругленькі (сосна).

Відгадай, як зветься дім. Все про нього розповім. Білокрилий, наче птах і оспіваний в піснях. Дрібне листячко на нім, що й казати - гарний дім (бере­за)

Без рук, без ніг, а ворота відчиняє (вітер)

Прийшла пава, сіла на лаву, розпустила пір 'я для всякого зілля(весна).

Біг кінь білобокий через Дунай глибокий, як упав - заіржав, увесь світ за­
дрижав(грім).
Всі  пани скинули жупани, а один пан не скинув жупан (листяні та хвойні дерева).

Сини в шапках, а батьки – ні (жолуді та дуб).

Ввечері водою,вночі водою, а вранці в небо (дощ).

З неба зіркою, а в долоньку – сльозинкою(сніжинка).

Що плаче без голосу?(роса).

Горя не знає ,а гірко плаче(дощова хмара).

Зроду рук своїх не має, а узори вишиває(мороз).

Як живе,то летить, як помре, то біжить(сніг).

На долину, на поділ ліг великий сивий віл. Надійде теля червоне, геть того вола прогонить(туман і сонце).

Росте вона додолу головою, росте вона зимою, а тільки сонце засяє - вона поплаче та вмирає(бурулька).

Мене б’ють, мнуть, перекидають, ріжуть, а я все мовчу, всім добром плачу(земля, грунт)

ВІРШІ: В.Власика

І. Америка від нас далеко, можливо, на краю землі

А там, дощі, тропічна спека,

Зростають джунглі чималі.

Ось вам загадку загадаю.

Назвіть-но річку ви мені,

Котрій і рівної немає,

А довшою є тільки Ніл. (Амазонка)

2.  Дні проходять
Ніжне плесо
Іскорками в хвилях грає,
Пісня лине

Ранить серце.

Осінь літо заступає. (Дніпро)

3. Озера найбільше на материку
Водоспад відомий перетнув річку.
В них ім 'я єдине - відгадають всі. На честь королеви є тут назви ці. (Вікторія)

4.  Езоп та Глібов їх описали,
А ми їх в однині прославимо,
Ще літеру додавши "л ",ось вийшло озеро тепер. (Байкал )

5.  Проти Африки вона    ця країна крижана.
Там на айсбергах пінгвіни

Вигрівають свої спини. (Антарктида)

6.  Спрага мучить мене знов,
Та я не зважаю.

Літеру "с " приберу

Та й вже столицю маю. (Прага).

7. " Летючий катренах "                       Л. Костенко           

Ми - атомні заложники прогресу,

Вже в нас нема ні лісу, ні небес,

Так і живеш від стресу і до стресу

 Абетку смерті маємо - АЕС.

8. "Люди -  прекрасні"     В. Симоненко.

Люди    прекрасні,

Земля - мов каска.

Кращого сонця ніде нема.

Загруз я по серце

У землю в язко.

Вона мене щупко трима.

І хочеться бути дужим

І хочеться так любити,

Щоб, навіть, каміння байдуже

Захотіло ожити і жити.

9. «Рідний край»  З.Жалткевич

Я не ображу рідної землі,

Вона мені, як рідна мати:

В лиху годину і в щасливі дні

Підтримає, ще й хліба не забуде дати…..

10. Ліна Костенко

Шипшина важко віддає плоди,

Вона людей хапає за рукава.

Вона кричить – «Людино ,підожди!

О, підожди, людино, будь ласкава.

Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!

Одна пташина так мене просила!

Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.

І просто осінь щоб була красива.»

11.  «Сонета» В. Оліфгіров

Благословенний край -  Карпати –

Нам час вітати підоспів!

Ледь чутно по землі ступати,

Вслухатись у пташиний спів,

Прозорий ранок зустрічати

На гребені поміж вершин,

Де стовпчики стоять на чатах

 У даль протоптаних стежин.

З долоні пить цілющу воду

Стрімких прозорих ручаїв,

Вдихати простір і свободу

Лісів і лук гірських країв!......

12. І. Франко          Гримить!Благодатна пора наступає,

Природу розкішне тремтіння приймає,

Жде спрагла земля плодотворної зливи,

І вітер над нею гуляє бурхливий,

Із заходу темна хмара летить – Гримить!!!

    Одним з видів ігрових моментів на уроці може буди географічна гра «Що?Де?Коли?» На початку року, коли вчитель ще мало знає клас, можна провести цю гру. Наприклад її можна присвятити історії і пізнання Землі і назвати " За слідами географічних відкриттів ". У цій темі міститься багато фактичного матеріалу, якій не є обов’язковим для запам’ятовування, тому доцільно використовувати " колективну пам'ять "- що забув один учень,  пригадає інший, а перший повто­рить матеріал, завдяки відповіді іншому.                          Клас краще поділити на групи 4-6 чоловік. Кожна група вибирає собі капіта­на та назву. Капітан дає відповідь за всю групу, або визначає гравця, котрий від­повідає. Вчитель виписує запитання на картки. Ці картки -   це листи телеглядачів до знавців історії пізнання Землі. Якщо є стрілка, що обертається, чи джига, за її допомогою можна вибирати запитання для кожної команди за чергою. Обгово­рення питання командою триває 1 хвилину. Кожна вірна відповідь оцінюється у 2 бали. Якщо команда не відповідає на запитання , то інша команда може дати відповідь позачергово, отримавши при цьому додаткові бали. Приклади запитань:

  1. "Я обійшов Південний океан на високих широтах і заперечив існування тут
    материка, який, якщо і можна знайти, то тільки поблизу полюса",- писав
    офіцер російського флоту Ф.Белленгаузен. Про який материк йде мова'? Хто
    і коли його відкрив?
  2. Чому корінних мешканців Америки називають індіанцями?
  3. Хто перший і під час якої експедиції побачив найбільший океан у світі - дав
    йому назву " Тихий '"? Які результати цієї подорожі для географічної науки?
  4. Згадайте, які географічні об'єкти одержали імена всесвітньо відомих море -­
    плавців XV - XVI ст...? Покажіть їх.

       5. Хто перший з мандрівників привіз в Європу тютюн та картоплю? З якої ча­-
            стини світу вони були привезені?

       6.  З серпня 1842 року іспанська каравела з порту Палас рушила на захід через

           Атлантичний океан. Що то була за мандрівка, якою була її мета, хто очо­лював      експедицію?

       7. Який острів було відкрито вікінгами в Х ст. ? Береги його були розрізані
             вузькими, довгими затоками, а він весь вкритий кригою. Що це за острів?

       8. Про існування цього материка знали ще до його відкриття і називали " Неві­-
           дома Південна Земля ". Шукали його довго і не одна експедицію. Але його
           відкриття тримали в секреті ще 100 років. Що це за материк і хто його від­-
           крив?

     На деяких картках можна написати " Запитання з залу ". Це означає   супер - бліц для команди, що його витягнула. Команди придумують по одному запитанню з теми, що вивчається. За вдало підібрані питання, команди отримують по 1 балу. Команда, що грає в супер - бліц, по черзі, відповідає на них, обговорюючи відповідь 20-30 сек. За це завдання команда отримує 4 бали.

  Гру можна провести і за правилами брейн-рингу. Тоді запитання оголошує ве­дучий гри. І воно буде адресоване всім командам. Відповідатиме та команда, яка перша підніме руку після обговорення.

  В кінці уроку вчитель підводить підсумок географічним іграм. Визначається та команда, яка набрала більше балів. Додаються бали за гарну поведінку під час гри, чіткі, повні відповіді, охайне ведення зошиту, це приблизно 4 бали. Після цього можна підвести остаточні підсумки уроку. Вся команда-переможець отримує високі оцінки. Гра інших учнів оцінюється індивідуально.

 

Список використаної літератури:

  1. Студенков Н.Н. Занимательные географические задачи и вопросы. -  М.,»Просвящение». – 1978.
  2. Гончаренко А.В. Географія(розробка уроків 6 клас). – Харків, «Скорпіон». – 2001
  3. За матеріалами журналу «Географія та основи економіки  в школі» 1999, 2003, 2008 р
  4. За матеріалами журналу « Все для вчителя» 2004, 2005, 2006 р.
  5. С.В. Дудка С.В. Дудка Навчальні ігри на уроках географії. – Харків «Основа». – 2005
  6. В.О. Голишкін Інтелектуальні ігри на уроках географії.  – Харків , «Основа». -  2006

 

 

Категорія: Навчальний ресурс | Додав: elenalautner (09.02.2016)
Переглядів: 685 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar