Головна » Файли » Методика |
09.10.2016, 8:12 AM | |
«Реалізація концепції патріотичного виховання у процесі навчальної діяльності»« Це як дихати - любити Батьківщину» В.Сосюра Патріотичне виховання завжди посідало чільне місце в навчально виховному процесі. Ще В. О. Сухомлинський говорив – « Патріотичне виховання - це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає,робить,до чого прагне. Що любить і ненавидить людина,яка формується.» Недарма ще в червні 2015 року Міністерство Освіти і Науки України затвердило Концепцію національно-патріотичного виховання дітей і молоді та заходів щодо її реалізації. В цьому документі зазначається.. На жаль, до сьогодні українська освіта не мала переконливої і позитивної традиції, досвіду щодо виховання патріотизму в дітей та молоді, у попередні часи боялися взагалі терміну “національний”, а патріотичне виховання ” сприймали винятково в етнонародному або неорадянському вимірі. На сучасному етапі розвитку України, коли існує пряма загроза втрати державної незалежності та потрапляння у сферу впливу іншої держави, виникає нагальна необхідність переосмислення зробленого і здійснення системних заходів, спрямованих на посилення патріотичного виховання дітей та молоді – формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей:
Патріотичне виховання – складова національного виховання, головною метою якого є становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин. Воно сприяє єднанню українського народу, зміцненню соціально-економічних, духовних, культурних основ розвитку українського суспільства і держави. Патріотичне виховання спирається на загальнопедагогічні принципи виховання, такі як дитиноцентризм, природо відповідність, культуро відповідність, гуманізм, врахування вікових та індивідуальних особливостей. Водночас патріотичне виховання має власні принципи, що відображають його специфіку. Серед них: принцип національної спрямованості, що передбачає формування національної самосвідомості, виховання любові до рідної землі, українського народу, шанобливого ставлення до його культури; принцип само активності й саморегуляції забезпечує розвиток у вихованця суб’єктних характеристик; формує здатність до критичності й самокритичності, до прийняття самостійних рішень; виробляє громадянську позицію особистості; принцип полі культурності передбачає інтегрованість української культури в європейський та світовий простір; принцип історичної і соціальної пам’яті спрямований на збереження духовно-моральної і культурно-історичної спадщини українців; принцип між поколінної наступності, який зберігає для нащадків зразки української культури, етнокультури народів, що живуть в Україні. Концепція передбачає 2 етапи впровадження : На першому етапі (2015 р.) планувалося:
На другому етапі (2016-2017 рр.) передбачається:
На третьому етапі (2018-2019 рр.) забезпечується:
В методичних рекомендаціях до реалізації цієї Концепції зазначається, що 1. Кожен навчальний заклад повинен стати для дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність, самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві. 2. Важливим чинником національно-патріотичного виховання є феномен Майдану. 3. Актуальним є організація збирання та поширення інформації про героїчні вчинки українських військовослужбовців, бійців добровольчих батальйонів у ході російсько-української війни, волонтерів та інших громадян, які зробили значний внесок у зміцнення обороноздатності України. 4. Героїчні й водночас драматичні й навіть трагічні події останнього часу спонукають до оновлення експозицій шкільних музеїв, заповідників та кімнат бойової слави, зокрема щодо інформації про учасників АТО та волонтерів з даної території; необхідно взяти шефство над родинами учасників ATO, які цього потребують. 5. Системно здійснювати виховання в учнів громадянської позиції. 6. Вивчення та популяризацію історії українського козацтва, збереження і пропаганду історико-культурної спадщини українського народу. 7. Важливим аспектом формування національно самосвідомої особистості є виховання поваги та любові до державної мови. Володіння українською мовою нею повинно стати пріоритетними у виховній роботі з дітьми. Мовне середовище повинно впливати на формування учня-громадянина, патріота України. 8. Формувати моральні якості особистості, культуру поведінки, виховувати бережливе ставлення до природи, розвивати мотивацію до праці. Як писав Олександр Довженко: «Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців». І такий народ завжди будуть зневажати й поневолювати. Українська держава зможе розвиватися лише знаючи своє минуле. Я, як учитель предметів гуманітарного циклу на своїх уроках питанням національно патріотичному вихованню приділяю велику увагу. В історії України чимало подій, що перед усім світом засвідчили прагнення українського народу до вільного, щасливого, заможного життя. Із тисяч народів і народностей світу лише 200 виросли в нації – створили свої держави й домоглися визнання світової спільноти, серед них –і наша ненька Україна. Український патріотизм – явище, яке відображає все незаперечно цінне в нашій історії . Так на своїх уроках історії намагаюсь виховувати у учнів громадську свідомість,гідність,честь, а також усвідомити спільність інтересів усіх етносів українського народу в розбудові України, формувати міжнаціональну толерантність, розвивати духовну, моральну, художньо-естетичну досконалості. Конкретно це -1. використання потенціалу творчих здібностей та обдарувань учнів – це підготовка учнями мині проектів,наприклад «Мій дідусь», газет – плакатів «Історія моєї Батьківщини - Полтавщина»,кросворди ; 2. Проведення інтелектуальних ігор – «Чи знаєш ти історію рідного краю?», міні дискусій,діалогів,засіданні «круглого столу»; 3. Широко використовую документи, спогади, кіно - і фотоматеріали, звукозаписи які допомагають створити на уроках відповідну емоційну атмосферу; 4.Використання художньої літератури і фольклору. Викладаючи у 5-х класах особливо приділяю увагу питанням патріотичного виховання - це час ознайомлення учнів вперше з історією і історією України і рідного краю. Весь курс насичений темами патріотичного спрямування. Курс називається « Історія України – Вступ до історії» . Так тут є такі теми ,що потребують особливої уваги – це..
Знайомлячи учнів з історією в 6-му класі в курсі «Всесвітньої історії. Історія України» зупиняюсь на темах пов’язаних з історією народів що заселяли землі України, ще в стародавні до історичні часи,відмічаю самобутність їх і видатну роль у формуванні української нації,народності. Це теми « Трипільська культура на землях України», «Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України», «Суспільне,господарське і духовне життя давніх слов’ян» - тут зацікавлюю дітей використовуючи додатковий матеріал з курсі « Історія Полтавщини». Навчаючі учнів історії в 7-му класі ми вже маємо окремий предмет « Історія України» - весь курс спрямований на національно – патріотичне виховання. Тут використовую усі попередньо згадані форми роботи,акцентую увагу учнів на вище вказаних принципах патріотичного виховання. Хочу відмітити,що з цього навчального року рекомендовано вживати вислів «Русь Україна», а не « Київська Русь», що теж акцентує увагу дітей на першочерговості і значимості саме українського народу,Русі України в формування перших державностей серед слов’ян - українців,білорусів і росіян, і Києва – як першого культурного,релігійного, державно – історичного центру цих народів. У навчальній програмі географії сказано, що географічна освіта в основній школі спрямована на виховання любові до свого народу,місцевості проживання,повагу до культурних цінностей своєї держави. Шкільна географія відіграє значну роль у вихованні патріотизму майбутнього покоління. Тут основним напрямком виступає національна самосвідомість,почуття любові до своєї землі,шанобливе ставлення до народних традицій,звичаїв,обрядів - як єдність поколінь,почуття громадської відповідальності,бажання поліпшити умови життя в рідній місцевості. Географія - це предмет, який має великі можливості формування патріотичних рис. Майже на кожному уроці на різних його етапах є можливість використати різноманітні прийоми,форми роботи патріотичного спрямування, так прикладами з власного досвіду є:
Хочу запропонувати з наступного навчального року :
ювілеїв – 115 років від дня народження Володимира Михайловича Кубійовича, українського економ-географа, демографа, енциклопедиста; 150-річчя Михайла Івановича Туган-Барановського, українського економіста, економ-географа, державного діяча; 150-річчя Георгія Миколайовича Висоцького, українського фізико-географа, ґрунтознавця, палеоботаніка; 150-річчя – Софії Русової, педагога, фундатора українського краєзнавства Можливо ці питання можна висвітити на тижні історії і географії у вигляді досліджень – доповідей, стінгазет,рефератів.
Свій вислі хотіла би закінчити такими словами… «Всі ми ,хто любить Україну,молиться за її щасливе майбутнє, маємо бути сильними та єдиними, берегти нашу землю та не дати панувати ворогам у ріднім нашім краю. І нехай слова національного Гімну України завжди будуть нашим дороговказом» П. Колодій. Геніальний кобзар Т.Г. Шевченко у своїх творах ставить питання, чи є вжитті людини щось більше, ніж почуття любові до Батьківщини: Жебрак нещасний серцем той, Хто краю рідного не любить. Дякую за увагу!
| |
Переглядів: 514 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |